HaRgaILaH MasA


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Followers

SOLAT TIGA RAKAAT

| Friday |


Seorang pemuda dikenali sebagai Mamat amat tergila-gilakan Minah anak Pak Haji Dollah.
Minah boleh dikatakan cantik juga.Mamat juga tidak kalah dengan rupa yang kacak.Ngorat-punya-ngorat tersangkutlah dua hati ini.

Pak Haji Dollah bukanlah jenis memilih sangat orangnya,tambahan pulak si Mamat ini pandai mengambil hati dan suka berlakon depan Pak Haji Dollah.
Bukan main warak lagi, berkopiah di kepala Mamat.

Selepas ditetapkan hari perkahwinan pasangan itu,Mamat begitu lancar lafaz nikahnya.
Biasalah malamnya agak lewat sikit keluarga Haji Dollah masuk tidur kerana berkemas rumah lepas kenduri siangnya.
mamat dan Minah pun lewat juga masuk tidur.Agak terganggulah juga kemanisan malam pertamanya itu.

Selepas semuanya selesai dan semuanya nyenyak tidurnya,Pak Haji Dollah mengejutkan semua isi rumah untuk solat subuh.
Semua isi rumah pun bangun dan si Mamat dan Minah pun bangun mandi dan bersiap untuk mendirikan solat subuh.

Oleh kerana terlewat bangun,maklumlah malam pertama, Mamat dan Minah tidak sempat bersolat jemaah dengan Pak Haji Dollah.
Walaupun telah dikejutkan awal oleh isterinya,Minah namun dia asyik berbaring kerana penat dan membetulkan urat-urat yang lenguh semalam.

Maka,Pak Haji Dollah pun suruhlah,menantunya itu solat sendirian ketika ahli keluarga lainnya sedang berwirid.
Si Mamat pun iQamat dan mendirikanlah solat subuhnya. Selepas selesai solatnya dan memberi salam.
Pak Haji Dollah pun menegur menantunya Si Mamat tadi.

"Hai Mamat kenapa solat subuh tiga rakaat?"

Dengan lantas Mamat menjawab.

"Ia ke? tiga rakaat.Rasanya sudah cukup empat rakaat tadi," kata mamat.

Pak Haji Dollah mengucap panjang.Minah tersenyum sipu malu dengan gelagat suaminya.Rupanya si Mamat tidak pernah sembahyang subuh.
Dia tak tahu yang solat subuh perlu dilakukan dua rakaat.

Wallahu A'lam..

Renung-renungkanlah..dan ambiklah ikhtibar dari cerita di atas...


15 comments:

Siti Mashitah Saidin said...

haha~

نورالجنة said...

hah..tu pentingnya nak cari suami zaman sekarang ni..

$h@h_Izn@n said...

hahahha ada lawak dan ada yang perlu di amik ikhtibar,...jgn tggl solat subuh mahupun solat lain..
insyaAllah

ibuintan said...

jangan tertipu dengan luaran... ingatan terhadap anak gadis tentunya

zmah said...

Peringatan yang bagus.

zmah said...

Peringatan yang bagus.

Fuziani JSR said...

Gadis2 di luar sana... jadikan ii satu pengajaran.... cari suami biarlah yang sempurna iman dan solatnya....

Nobita Sensei said...

Ni dah teruk sangat. Tak payah buat laki.

zmah said...

Baca buat teladan diri dan peringatan kepada kawan.

Wawa~* said...

hahahha...aiyak... mcm2 :P tp kira ok la jugak kot, nak gak dia bangun smayang :P

muchas luvas, wawa~* secretwhisper.net

nur said...

lawak betul..
ALL IN ONE

mazlin said...

alahai..terkantoi belakon...hahaha

syabab daif said...

salam smua;)thanks erk sudi2 drop comment;)sme2 kte muhasabah diri kita;)saling tegur menegur;)

Shino said...

adeh...ni jdnye klu x pernah solat subuh...ish3...

noreed said...

aduhai mamat...

Related Posts with Thumbnails

Jom Kongsi Link

TaLiaN HaYat

SiLaTuRaHiM

JoM KeCoH

My GrOup

blogger sarawak logo

AWARD DARI EDDY